Joskus ajatellaan, että hyvät soundit ovat suuria salaisuuksia joiden salassapitämistä varjellaan tarkoin. Ehkä joskus näinkin, mutta valitettavasti ja onneksi yksi perustotuus asiasta on paljon yksinkertaisempi.
”Soundi lähtee sormista” -käsite on niin totta kuin olla ja voi. Kymmenen erilaista soittajaa tuottavat samasta soittimesta täysin erilaisen soundin.
Hyvään soittimeen satsaaminen on monessa mielessä kannattava sijoitus. Toisekseen joku ero on oltava soundillisesti siinä, että soitin maksaa 200e tai 2000e.
Jokaisessa tilassa on jonkinlainen ominaissoundi, jälkikaiku, taajuusvaste, joka vaikuttaa äänitykseen hyvällä tai huonolla tavalla.
Tämä vaihe voi vääristää tai heikentää hyvääkin lähtösoundia. Lähtökohdat ovat aina hyvät, jos tämä ketju kuljettaa eteenpäin terveen ja luonnollisen perussoundin hyvällä dynamiikalla.
Tässä vaiheessa oikeastaan ollaan vasta siinä, missä nykypäivänä ajatellaan että ”musiikkia tehdään….”
Musiikin voi myös rakentaa kokoon näilläkin metodeilla. Tästä on tosin seurannut se, että ronskilla käytöllä nykypäivän musiikki kuulosta aivan samanlaiselta kliiniseltä, siloitellulta, ylituotetulta, hengettömältä ja konemaiselta… kuka sitten oikeasti tarvitsee tätä onkin toinen asia.
Tässä yksi näkökulma miksaukseen. Olisi ihanteellista jos miksauksessa ei tarvitsisi tehdä välttämättä kovin radikaaleja muutoksia vaan lähtökohdat ja soundit olisivat jo terveellä ja hyvälaatuisella pohjalla, enemmänkin kyse olisi balanssien hakemisesta, maustamisesta sms.
Musiikin voi myös rakentaa kokoon näilläkin metodeilla. Tästä on tosin seurannut se, että ronskilla käytöllä nykypäivän musiikki kuulosta aivan samanlaiselta kliiniseltä, siloitellulta, ylituotetulta, hengettömältä ja konemaiselta… kuka sitten oikeasti tarvitsee tätä onkin toinen asia.